Elev 1.
Inte så tydlig och verkar inte heller vara så säker på allt. Speciellt inte på fråga 2 och 3. Där verkar den inte förstå, och det är svårt för mig som läser att hänga med bland alla siffror. Det blir svårt att sätta sig in i hur den tänker, när den inte motiverar varför den räknar på det sättet som den gör. Eller hur den kommer fram till ett svar.
Den kanske har valt ett för svårt exempel för sig själv. Om man vill lära någon någonting, så ska man göra det så enkelt som möjligt. Så det inte är så svårt att förstå. Synd att den inte verkar hänga med själv. Det saknas samband i sammanhanget.
Resonemanget låter ungefär; såhär räknar man och så vart det klart och sen räknar man såhär, och sen såhär och sen tar du såhär jag har ett knep och såhär…..
Det hade vart enklare att följa om det var stegvis, till exempel.
Man märker ju att siffrorna inte stämmer, men den försöker i alla fall föra ett matematiskt språk. Det är inte så avancerat, utan enkla termer som multiplicera, potens etc.
Upg 4 verkar eleven förstå, och hade faktiskt kunnat utveckla det. Man förstår ganska tydligt var den menar. Men den hade ju kunnat göra det ännu tydligare, tex. förklara varför det kallas ett negativt tal, och kanske förklara vad ett positivt tal är. Kanske förklarat varför den ser en termometer framför sig, att den symboliserar en tallinje osv.
Upg 5 är också sann, men man ser inte vad som är exponent eller vad som är variabel. Så eleven har glömt att skriva talet i potensform, och då är det ju ingen idé att förklara vad talet har för värde.
Man kan inte säga eller påstå att 10100 är samma sak som 10100, det går inte.
Elev 2.
Elevens resonemang är enkelt att följa, det är väldigt kortfattat och dens text är indelad i stycken. Men den har inte använt ett korrekt matematiskt språk, eller rätt tecken. Det är inte riktiga gångertecken utsatta, utan stjärnor. Man förstår att det symboliserar en multiplikation, men det är inte det. Sen har den blandat ihop termen variabel med bas och det stämmer inte heller.
Sen förklarar den inte heller hur man faktiskt räknar i potensform, hade jag inte kunnat det hade jag inte förstått vad den menade med att multiplicera ett tal flera gånger. Varför multiplicerar man basen så många gånger, om ett tal är tex. 53 räknar man ut kubik då? Vad menar eleven med basen.
Sen har den inte visat heller hur den räknar med decimaler, ’’ett gånger noll är noll’’ är inte heller att förklara. Där hade man kunnat utveckla hur det kommer sig, så hade det vart lättare att förstå.
På samma sätt som på upg. 4, det är svårt att sätta sig in i hur personen tänker. Den hade kunnat beskriva en tallinje framför sig, och varför ett negativt tal just är negativt.
Upg 5 är fel och det finns inte heller någon förklaring, eleven verkar inte ha förstått uppgiften.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar