måndag 14 mars 2016

Näringsämnen i lunchen

Undersökning, Vad finns i skollunchen?

Finns det protein i fiskpuddingen?
Finns det stärkelse i skirat smör?
Finns det glukos i potatisen?
(Stärkelse i någon sallad?)

Vilka ämnen finns i potatis, sallad, skirat smör, fiskpudding.


Jag tror att utifrån hur min frågeställning ser ut så kommer det att ske en reagens på alla ämnen vi testar, mina förväntningar är att fisk innehåller protein, att smör innehåller kolhydrater, att det finns druvsocker i potatis och kolhydrater i sallad.

Material;

Provrör x4
glasbägare
brännare
tändstickor
vatten
provrörsställning
CuSO4  (kopparsulfat)
NaOH (natriumhydroxid)
jod (I)

Metod:

Blandar maten med vatten tills det har blivit en lösning.
Tillsätter 2 teskedar i provröret av min lösning.
Tillsätter ämnen för att få fram reagensen (mer utförligt förklarat i vardera undersökning i nedanstående stycke).

Jag tar två cm av den upplösta potatisen i ett provrör
För att se om det finns stärkelse i lösningen tillsätt ett par droppar jod. Om lösningen blir mörk (svart/blå/brun) innehåller den stärkelse.

För att undersöka om det finns protein i potatislösningen gör jag Biuretprovet.
Jag tar två cm av den upplösta potatisen i ett provrör. Sen droppar jag först 4 droppar NaOH i lösningen och sedan 4 droppar CaSO4. (Blir lösningen lila innehåller den protein).

För att undersöka om det finns druvsocker i potatislösningen gör jag Trommers prov.
Jag tar 4 droppar Cu SO4 , och sen tillsätter NaOH tills lösningen blir klarblå. Sätt provröret i kokande vatten. Om lösningen blir gulorange innehåller den druvsocker. Notera resultatet!
För tabell utöver reagensen i vardera undersökning, en spalt för varje ’’rätt’’ jag undersöker med i fyllnad utifrån följande frågor;
Fanns det protein i fisken;
Fanns det stärkelse i fisken:
Fanns det glykos i fisken:

osv med följande ’’rätter’’.





Resultatet kan man se i tabellerna nedanför.




Livssmedel
Stärkelse
Glykos
Protein
Fiskpudding
svart
brunt
blå
Bröd, frukostbröd
svart, lila
orange
blå
Potatis
vitt
orange
blå
Majs
lila
brun
blå

Livssmedel
stärkelse
glykos
protein
Fiskpuddingen
ja
nej
nej
Bröd, frukostbröd
ja
ja
nej
Potatis
nej
ja
nej
Majs
ja
nej
nej



Hypotes:
Jag tror att fisken innehåller: protein. För jag tänker att fisk innehåller protein som kött gör.
Jag tror att brödet innehåller: druvsocker, eftersom det är kolhydrater och kolhydrater är energi. Den energin måste komma frånglykos
Jag tror att potatisen innehåller: stärkelse och druvsocker, den växer pga solljus
Jag tror att majsen innehåller: stärkelse och druvsocker, eftersom det är en kolhydrat, en växt som växer pga solljus.


När jag tittar tillbaka på min hypotes så ser jag att jag inte har tagit med stärkelsen. Orsaken var att jag inte visste vad stärkelse riktigt var för något, jag trodde det var något som e-medel, gödningsmedel eller dylikt.
När jag läser om det på wikipedia så får jag klart för mig att det är den vanligaste kolhydraten i födan. Att stärkelse förekommer främst i mjöl, potatis, bröd, pasta och ris.
Det som förvånar mig är reagensen då från potatisen, att den inte har reagerat på stärkelsen.
Förväntade mig också att fisken innehöll protein, men har inte heller haft så stort vetande om vad fisk innehåller generellt.
Reagensen på brödet var inte så förvånande, då det reagerade på allt förutom på protein.
Bröd innehåller ju inte kött.
Förväntade mig att majs skulle innehålla glykos eftersom att det är en kolhydrat men den reagerade istället på stärkelsen.
Det är ju en sak som jag hade kunnat göra bättre i min undersökning, att läsa på lite mer om vad som mina ämnen kunde tänkas innehålla, men framförallt  vad stärkelse, glykos och protein är.
Majsen chansade jag lite på, och där tog jag med stärkelse eftersom jag antog att majsen var från en konservburk. Och då drog jag den parallellen med konserveringsmedel, e-medel, aa det jag trodde stärkelse var.


Det som jag ändrade i min planering det var ju metoden för att utföra arbetet, den hade jag även kunnat formulera bättre i min planering. Den var ganska oklar och jag visste inte heller riktigt vad jag skulle skriva eftersom jag inte kunde så mycket om näringsämnena i sig. Jag hade kunnat vara mer förberedd, med att läsa på och tänka noga igenom innan jag skulle börja.
Jag hade kunnat göra en arbetsbeskrivning i förväg och kanske en efteråt, så hade jag kunnat jämföra bättre.


1 kommentar:

  1. Din muntliga redovisning var på en mycket hög nivå. Du kunde det du pratade om och anpassade redovisningen till gruppen. För att höja nivån på resonemangen om källor använd min mall för att få med olika perspektiv på källor.

    SvaraRadera