onsdag 26 oktober 2016

Planera och genomföra en labb

Planera och genomföra en laboration

Jag ska undersöka hur friktion ändras när ett och samma föremål dras över olika typer av underlag. När jag planerar och genomför laborationen ska jag använda mig av modellen för laborationsrapporter.
Frågeställning:
Hur ändras friktionen när ett och samma föremål dras över olika typer av underlag?
Vilken sko är säkrast i vardagen?
Märks det vad dom är anpassade till? - Vilket underlag funkar bäst för fotbollsskon, futsalskon, löparskon.
Varför passade vissa underlag inte vissa typer av skor?
Hypotes: Vad jag har vetat sedan tidigare från då jag pluggade till mitt moppekort var att man ville bland annat ha hög friktion mellan däcken och väglaget när man bromsar. Att man hade bäst förutsättningar för en god friktion när vägbanan var helt torr och däcken var nya med ett bra mönsterdjup. Vad jag förstår så innebär friktion kontakt, och att det alltid är två föremål som gnids mot varandra.
För att dom ska få så bra kontakt som möjligt (och inte gnidas) så bör dom sitta nästan som pusselbitar, men slipar man pusselbitarnas taggar med sandpapper så kommer dom inte hålla ihop lika bra nästa gång man sätter ihop dom.
Ett annat exempel är hockey, där förutsättningarna för så bra glid under skridskorna som möjligt är om dom är nyslipade och isen nyspolad. Men är skridskorna oslipade och isen inte har spolats på länge glider man inte lika lätt, eftersom det har uppstått taggar på skridskorna och små gropar i isen som bromsar upp glidet.
Jag tror att man kan sabotera friktionen eller bättra på ’’glidet’’ genom olika typer av vätskor som kan täppa igen eventuella ojämnheter som behövs för att friktionen ska ha så bra förutsättningar som möjligt. På så sätt kan man påverka och ändra friktionens kraft och sätt att bromsa upp. Som vatten gör på vägbanan, när det sen fryser efter det har regnat. Det blir jättehalt.
Jag kommer testa tre olika varianter av skor på 4 olika underlag och se vilken sko som har den allra bästa friktionen i överlag, samt se vilken sko som är bäst för de fyra underlagen.
Jag tror att man ser ganska tydligt idag vilken sko som är vanligast i vardagen och vilken som används mest och det är löparskon, eftersom den fungerar så väl att gå med dessutom och är bra för knän osv.
Sen tror jag att futsalskon kommer vara bäst vid plastgolvet, eftersom den har en sula som klistrar väldigt bra mot just sådant golv, tror även att den kommer ha ganska god friktion vid asfalt också. På gräset kan den nog bli lite hal om gräset är blött.
Material: Löparpasko, futsálsko, fotbollssk tejp och tråd
Metod:
Jag ska testa friktionen för min löparsko på:
vanlig asfalt
konstgräs
plastgolv
(is om det finns ute)

Jag ska testa friktionen på min futsalsko på:
vanlig asfalt
konstgräs
plastgolv
(is om det finns ute)

Jag ska testa friktionen på min fotbollsko på:
vanlig asfalt
konstgräs
plastgolv
(is om det finns ute)
säkerhet: Jag tycker att denna metod är väldigt säker, dock finns risken att man kan halka på isen men jag bedömer inte mitt tillvägagångssätt som otryggt eller osäkert.
I denna laboration finns det inga säkerhetsaspekter som man behöver ta hänsyn till.
resultat:
Löparskon:

Löparskon hade bäst friktion på detta underlag: konstgräs, och detta mätte dynamometern upp: på
Vanlig asfalt: 1.6
Konstgräs: 2.1
Platsgolv: 1.0

Futsalskon/inomhusskon
Platsgolv:

Fotbollsskon:
Fotbollsskon hade bäst friktion på detta underlag: konstgräs och detta mätte dynamometern upp: på
Vanlig asfalt: 0.6
Konstgräs: 1.0
Fotbollskon och löparskon på plastgolvet i Annexet
Fotbollskon 0.5
Löparskon: 1.0
0.6
1.6
1.0
2.1

Resultatet var att löparskon har bättre friktion och kontakt på alla underlag jämfört med en fotbollssko, till och med på konstgräset när man drar skorna.
Jag tror att man bör ha på sig skorna för att kunna se den bästa friktionen på de underlag vardera sko är anpassad till, när det kommer tryck ovanifrån (tyngdkraften från min vikt) som tex. vid fotbollskon. som man tänker borde ha bättre fäste på konstgräset med de dobbar som den har. Dock har löparskon ett mycket grövre mönster och mjukare gummi som nu fick bättre fäste i gräset.
Skulle jag fara och spela fotboll i dag (när det är lite regnigt ute) tror jag ändå att jag hade haft det enklare att ramla med löparskon istället för fotbollsskon, eftersom vattnet hade förmodligen lagt sig lite i det mönster löparskon hade och det hade lett till att den inte fäste så bra. Fotbollskon med sina djupa dubbar som inte får den kontakt den egentligen bör ha om man inte står i den hade fått bättre fäste i gräset.

Vad jag hade kunnat göra bättre i min planering nästa gång är att planera lite mindre så jag vet att jag verkligen hinner alla tre typer av skor, och hade det blivit tid över kan man ju alltid undersöka extra. Min labb blev idag mindre än vad jag hade planerat.

Men jag tycker ändå att min hypotes stämde ganska bra då det visade sig att löparskon hade bäst friktion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar